Een experiment

Het afgelopen jaar liep er een experiment bij Holland-Casino: op een aantal avonden in diverse vestigingen was er een ervaringsdeskundige aanwezig. Ergo: ik. Doelstelling was om met werknemers van HC tijdens hun werk, on the job, in gesprek te gaan. Over hun werk, over kansspelverslaving, over de aantrekkingskracht van de tafels en de kasten, over mogelijk verslaafde gasten of gasten die bezig zijn dat te worden. Over het totaalpakket wellicht.

Even dit experiment in een historisch perspectief: de primeur er van uitgevoerd door ‘Pas op Gamen en Gokken’ was niet bij Holland-Casino. Tig jaren terug, nog voor Corona, de epidemie die alles op z’n kop zette, mocht ik het experiment ‘een goed gesprek over gokken’ al eens uitvoeren in vestigingen van Fair-Play. Veel van hun werknemers kenden me vanuit de preventietrainingen die Mondriaan verslavingszorg Zuid-Limburg verzorgt voor hun werknemers.

Ná Corona, kwam Merkur-Nederland in beeld. Ook zij wilden ’iets met ervaringsdeskundigen’ gecombineerd met en aansluitend op preventie trainingen en vroegen of PoGG ook in hun vestigingen aanwezig kon zijn. Ook dat hebben we gedaan, ondergetekende samen met Tina, de trainingsactrice van dienst, gecombineerd met agressie trainingen voor het volledige personeel van Merkur-Nederland. Eén en ander leverde prachtige preventiegesprekken op de werkvloer op, én ook veel gesprekken met medewerkers.

Groei

“Uit de literatuur blijkt bijvoorbeeld dat gokverslaving of gokgevoeligheid meer voorkomt onder mensen werkzaam in de gokindustrie dan daar buiten.

Het project groeide en steeds meer kwamen gesprekken met casino medewerkers op de voorgrond. Tweeërlei: allereerst: hoe en wanneer voer je nu een preventiegesprek met een gast en ten tweede: hoe zit het nu met je eigen gokgedrag? Uit de literatuur blijkt bijvoorbeeld dat gokverslaving of gokgevoeligheid meer voorkomt onder mensen werkzaam in de gokindustrie dan daar buiten. Een interessant gegeven. Uit de eerste twee sessies bezoeken kwamen dergelijke berichten ook echt naar voren.

Ik mocht de vestigingen Breda, Utrecht, Nijmegen, Eindhoven en Valkenburg bezoeken. Gewapend met een banner met de tekst ‘een goed gesprek over gokken’ en aanwezig bij vrijwel alle werkoverleggen leverde het mooie gespreksmomenten op. Zo ging het destijds gestarte experiment van jaren terug steeds meer van de ‘gast’ naar de ‘werknemer.’ En zo werden mensen werkzaam in de branche nog meer bewust van de invloed die zij kunnen hebben op het gokgedrag van hun gasten. En soms ook van hun eigen gokgedrag. Ook zij zijn namelijk ‘gewoon’ mensen, die soms gokken. En soms wat teveel. Fijn om te doen, deze sessies, en respect voor de aanbieders die dit ‘in huis halen’. Ook jullie stelden je kwetsbaar op.

Geef een antwoord