Misschien heb ik een oplossing gevonden voor de maar aanhoudende discussie over het teveel aan gokreclames voor online gokbedrijven. Aanleiding is uiteraard de vele uitingen hierover in de pers, de toenemende maatschappelijke irritatie hierover, en de hierop inhakende politiek, die echter nét in een overgangsfase zit van Rutte-zoveel naar Rutte-zoveel-plus-één.
Eigenlijk is de oplossing betrekkelijk eenvoudig, daar waar overigens vaak oplossingen eigenlijk betrekkelijk eenvoudig zijn, maar dit terzijde.
In plaats van vijf, vier, of (volgens de laatste zelfregulering van een deel van de vergunde gokbedrijven) drie gokreclames als maximum, laten we er gewoon maar één zien.
Script
Deze reclame wordt zuiver informatief en gaat er als volgt uitzien:
Daarna vervolgt de spot met de tekst:
‘Als u nu echt wilt gokken op het internet, dan kan dat bij deze bedrijven legaal, maar verstandiger voor u én uw portemonnee is het om niet te gokken.’
Met het geld dat zo wordt bespaard, onder meer door de veel lagere STER-kosten maar ook de overbodige honoraria van geldgeile oud-voetballers én andere Bekende Nederlanders, kunnen dan neutrale voorlichtingscampagnes ter voorkoming van gokverslaving en behandeling van gokverslaafden worden gefinancierd.
Frequentie
Deze reclame zenden we op elke relevante zender maximaal één keer per dag na 21:00 uur uit.
De partijen die nu nog op het strafbankje zitten maar straks toch een licentie krijgen, typen we er gewoon bij. Wel onderaan, want eerlijk is eerlijk.
Zo is iedereen tevreden!
Gokbedrijven hoeven elkaar niet meer de loef af te steken met nog gekkere reclames, maar alleen nog maar te discussiëren over wie op welke plek in het lijstje op het witte A4-tje komt te staan. Dit relatief kleine stukje zelfregulatie zou toch door de branche zelf moeten kunnen worden georganiseerd lijkt me, al is dit voor deze branche een behoorlijke uitdaging.
Eventueel stellen we een ‘neutraal’ iemand aan als bemiddelaar. Hiervoor stel ik me bij deze per direct beschikbaar, uiteraard onbetaald. Wat gezond verstand kan hier tenslotte geen kwaad, lijkt me.
Over het argument van de kanalisatie is nagedacht, immers is iedereen zo op de hoogte van de legale gokbedrijven.
Verdere profilering per gokbedrijf lijkt me overbodig, daar het gemiddelde gokbedrijf niet erg verschilt van het andere. Het is namelijk bij elk gokbedrijf exact hetzelfde verdienmodel, dat zich het best laat typeren als ‘rupsje-nooit-genoeg,’ in mijn ogen hét DNA van de gokbranche.
Alle wasmiddelen wassen ook schoon zal het tegenargument zijn, maar aan wasmiddelen gaan doorgaans geen mensen kapot. Profilering? Niet nodig dus. Gokken blijft gokken tenslotte.
Iedereen blij
Het gevolg van deze werkwijze is dat iedereen er blij van wordt. De verslavingszorg uiteraard door minder of geen uitnodigende filmpjes voor een verslavend product, de burger die nu al gok-moe en murw is, dus ook de politiek (immers de weergave van onze democratie), en uiteindelijk ook de gokbranche zelf. Want op de oude voet verder levert onherroepelijk een reclameverbod op en dat wordt op deze manier afgewend.
Aan nieuwkomers op de markt is óók gedacht. De partijen die nu nog op het strafbankje zitten maar straks toch een licentie krijgen, typen we er gewoon bij. Wel onderaan, want eerlijk is eerlijk.