‘Had je dan geen limieten ingesteld?’

“Het maakt mij boos en verdrietig tegelijkertijd”

Geachte legale gokaanbieders van Nederland, een paar verhalen van de afgelopen maand:

  • Zeventig duizend euro online verloren sinds 01-10-2021
  • Veertig duizend euro online verloren sinds 01-10-2021
  • Gisteravond via de AGOG hulplijn een 21 jarige jongen die bij drie vergunde aanbieders samen EUR 23.000 vergokt had

Met alle respect, herstel, zonder enig respect: dat zijn dus loze limieten die nergens overgaan.

Het zijn de noodkreten van drie mensen die de moed hadden om te bellen. Sommigen kwaad, op aanbieders en zichzelf, anderen verdrietig en één ook zakelijk. (‘Kan ik het misschien terugkrijgen?’)
‘Had je dan geen limieten ingesteld?’ vroeg ik nog, iets naïef wellicht. ‘Ja, maar gewoon maximaal’, antwoordde hij.

Even opgezocht en besproken: dat was dus een limiet van EUR 99.000 per 23 uur en 59 minuten maximaal. Met alle respect, herstel, zonder enig respect: dat zijn dus loze limieten die nergens overgaan.

In géén van de gevallen kwam er ook maar één mailtje of belletje naar de gokkers in kwestie toe. O ja één, met de vraag of ‘alles nog goed ging.’

Ik ga geen aanbieders noemen, behalve dan straks bij de melding aan de Kansspelautoriteit. Niet hier, omdat naming and shaming niet bepaald mijn stijl is.

De limieten werken niet en zijn, althans voor de mensen die gevoelig zijn voor verslaving en ‘steeds meer’, een wassen neus.

Dit zijn drie verhalen, en logischerwijs is dit het topje van de ijsberg. Het maakt mij ook boos en verdrietig tegelijkertijd. Enig voordeel dat ik kan noemen is dat het nu steeds duidelijker wordt. De limieten werken niet en zijn, althans voor de mensen die gevoelig zijn voor verslaving en ‘steeds meer’, een wassen neus. En kom nu niet aan met ‘eigen verantwoordelijkheid’, hou op. Verslavingsgevoelige mensen hebben dat niet. Dat is namelijk hun ziekte, of dat wordt het.

Hoe het wel moet? In ieder geval moeten limieten centraal worden ingesteld en de informatie over vergokte bedragen worden gedeeld onder aanbieders, maar liever nog door een overheidsinstituut worden gecontroleerd.

Tot slot: deze drie mensen staan in CRUKS nu. Maar nádat het financiële kalf voor hen verdronken is. Niet voor de vergunde aanbieders overigens, zij hebben in hun ogen prettige bijschrijvingen mogen ontvangen en besteden dat wellicht aan nieuwe reclamecampagnes.

It sucks, it reallly sucks.

Geef een antwoord